Wolfoppad 10 in Madagascar

Tonga Soa Vasa. ( welkom bleekscheet..! )

Hallo allemaal, daar zijn we weer uit het altijd zonnige en gezellige Madagaskar.

Wij zakken nu langzamerhand af naar het zuiden. In elk nieuw gebied waar we komen ziet alles er compleet anders uit, zowel het landschap, de omgeving als de huizen en de bevolking die steeds donkerder wordt.

We komen terecht in een stadshotelletje in Ambalavao en gaan gelijk op pad om de boel te verkennen. Het manlijke deel van deze bevolking is vast slechtziend, want we hadden aan de lopende band veel sjans en bekijks.... We hebben 2 hele grote markten bezocht, leuk met de kleintjes gespeeld en uiteraard foto's gemaakt.( die houden jullie nog steeds te goed, wifi is waardeloos, waar we ook komen ).In verband met goede vrijdag was er rijkelijk rum geconsumeerd door de mannen, die daardoor erg onvast op de benen stonden of in de goot lagen......

.Na 1 nacht weer verder naar de volgende bestemming, een groot natuurpark in de bergen, te bereiken via een 30 km. lang en hobbelig zandpad met grote gaten.We hebben wel meer op dit soort wegen gereden, maar dit sloeg alles!! Groot recpect voor onze altijd goedlachse chauffeur, die het toch maar steeds weer flikt om ons zonder kleerscheuren naar een volgende plek te brengen.Onderweg kwamen we honderden kleurig geklede mensen tegen, met, van alles op hun hoofd, tassen, emmers, zakken, enz. Ze kwamen van een 20 km. verderop gelegen grote markt, op hun blote voeten natuurlijk, zoals practisch iedereen hier!

Aangekomen bij onze overnachtingsplek Camp Catta, maakten we meteen kennis met de gids waar we de volgende dag een trekking mee zouden maken. Volgens hem was de tocht prima voor ons te doen ( totally flat....) maar het pakte wel even anders uit, het werd weer een enorm geklim en geklauter. Tussen het klauteren door heeft hij ons veel geleerd over de flora en de fauna, maar dit is wat ons het beste is bijgebleven............het blad van de vlinderstruik is uitstekend te gebruiken als zacht toiletpapier!! We mochten het van hem wel even uitproberen, maar we hebben gezegd dat we dat thuis wel zullen doen.Omdat in het camp voor ons de volgende dag niks bijzonders te doen was, besloten we samen met de chauffeur om verder te gaan.

Het volgende park lag ( op 6 uur rijden ) in het gebied van de Malagassy Grand Canyon, waar we een prachtige wandeling hebben gemaakt tot diep in de canyon. Het gebied kan zich makkelijk meten met de Amerikaanse Grand Canyon!!

Na al die fikse wandelingen genieten we nu van een 3 daagse strandvakantie in een prachtig bungalowtje aan zee, maar daarover de volgende keer meer. Voor nu de groetjes van.....El en Han.

Joost

Klinkt als erg mooie natuur maar ook veel armoede (of aan alcohol gespendeerd). Zou het zijn, hoe meer welvaart hoe minder de natuur (en minder ongerept?) Goed te horen dat jullie zo'n goede chauffeur/gids hebben. Geniet er maar weer van!